loading...
پورتال تفریحی مطلبستان
آخرین ارسال های انجمن
مهدی داداش نژاد بازدید : 1492 پنجشنبه 10 فروردین 1391 نظرات (0)

مطلبستان + پزشکی و سلامتی

1 - هفته اول :
شنبه :
5 دقیقه با شدت ملایم گرم کنید.
به مدت یک دقیقه شدت تمرین را تا حد قوی بالا ببرید و بعد یک دقیقه سرعت تمرین را تا حد متوسط پایین بیاورید. اینکار را 5 مرتبه تکرار کنید.
15 دقیقه آخر را با سرعت متوسط انجام دهید و کم کم شدت آن را پایین بیاورید.

دوشنبه :
5 دقیقه با شدت ملایم گرم کنید.
به مدت 10 دقیقه شدت تمرین را تا حد متوسط بالا ببرید.
یک تا دو دقیقه روی شیب زیاد با شدت بالا راه بروید و بعد روی سطح صاف یک تا دو دقیقه ضربانتان را پایین بیاورید. یکبار دیگر این تمرین را تکرار کنید.
تمرین را با شدت متوسط به پایان برسانید.

چهار شنبه :
5 دقیقه با شدت ملایم گرم کنید.
به مدت 5 دقیقه شدت تمرین را تا حد متوسط بالا ببرید.
شدت تمرین را برای 5 دقیقه تا بالاترن حد افزایش دهید.
تمرین را با شدت متوسط به پایان برسانید.

پنجشنبه :
به مدت 30 دقیقه با شدت دلخواه راه بروید. گرم کردن اولیه و خنک کردن آخر کار را فراموش نکنید.

برای خواندن ادامه ی متن به ادامه ی مطلب بروید ....

مهدی داداش نژاد بازدید : 1507 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (0)

ASPIRIN

    در مورد این‌ دارو

آسپیرین‌ یک‌ داروی‌ رایج‌ است‌ که‌ بدون‌ نسخه‌ پزشک‌ قابل‌ تهیه‌ می‌باشد. این‌ دارو یک‌ مسکن‌ غیرمخدر برای‌ تسکین‌ دردهای‌ خفیف‌ تا متوسط‌ نظیر سردرد، دندان‌درد، و دردهای‌ هنگام‌ عادت‌ ماهانه‌ است‌. آسپیرین‌ تب‌ را کاهش‌ می‌دهد و التهاب‌ را در موارد درماتیسمی‌ کاهش‌ می‌دهد. آسپیرین‌ خشکی‌، تورم‌ و درد مفاصل‌ را درد آرتریت‌ می‌کاهد ولی‌ بیماران‌ را درمان‌ نمی‌کند. از این‌ دارو همچنین‌ در پیشگیری‌ از لخته‌ شدن‌ خون‌، کاهش‌ خطر حمله‌ قلبی‌ و مغزی‌، و موارد دیگر استفاده‌ می‌شود. البته‌ این‌ خاصیت‌ آسپیرین‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ افزایش‌ احتمال‌ خطر خونریزی‌ شود. استیل‌ سالیسیلیک‌ اسید یک‌ نام‌ دیگر آسپیرین‌ است‌.

مهدی داداش نژاد بازدید : 1435 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (0)

AZITHROMYCIN

    در مورد این‌ دارو

آزیترومایسین‌ یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ است‌ که‌ برای‌ گلودرد استرپتوکوکی‌، برونشیت‌، برخی‌ انواع‌ سینه‌پهلو (پنومونی‌)، و عفونت‌های‌ کلامیدیایی‌ تجویز می‌شود.

مهدی داداش نژاد بازدید : 1363 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (0)

Barberry

نام علمی     Berberis

کلیات گیاه شناسی

 

زرشک درختچه ای است دارای ساقه ای خاردار که ارتفاع آن تا 4 متر نیز میرسد . چوب این درخت قهو ه ای ، قرمز و یا زردرنگ می باشد . برگهای آن بیضی شکل با دندانه های اره ای و گلهای آنخوشه ای و زردرنگ است

 

شاخه های زرشک تیغ زیادی درد . میوه زرشک قرمز رنگ ، گوشتی  بیضوی شکل و دارای طعمی ترش است

 

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه ، پوست رشه و ساقه ، برگ گل و میوه آن است .

مهدی داداش نژاد بازدید : 1445 یکشنبه 06 فروردین 1391 نظرات (0)

نام علمی    Musa sapientum

کلیات گیاه شناسی

 

موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا 2 متر می رسد . گلهیا آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .

 

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است . در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می شود .

 

موز را هنگامیکه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .

 

موز انواع مختلف درد یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی درد .

مهدی داداش نژاد بازدید : 824 جمعه 12 اسفند 1390 نظرات (0)

معرفی چند منبع امگا ۳

از فواید مصرف امگا ۳ می توان به کاهش کلسترول و تری گلیسریدهای خون، جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی، افزایش تمرکز و قوه ادراک، بهبود توان ذهنی و حافظه، جلوگیری از پیری زودرس اشاره کرد. در این مطلب از پاتوق به معرفی چند منبع امگا ۳ اشاره می کنیم:

ماهی یک منبع سرشار از امگا ۳ و اسیدهای چرب اشباع نشده مورد نیاز بدن است. اما برخی از افراد، ممکن است طعم ماهی را دوست نداشته باشند. اما سوال اینجاست که این افراد چگونه امگا ۳ مورد نیاز بدنشان را تامین کنند؟

salmon ماهی: منبع امگا 3

مهدی داداش نژاد بازدید : 670 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Asparagus

نام علمی    Asparagus officinalis

کلیات گیاه شناسی

 

مارچوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می رسد و دارای شاخه های نسبتا چوبی و صاف می باشد .

 

مارچوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می روید برگهای آن فلسی شکل بوده که از کنار آنها شاخه هایی باریک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته های 3 تا 8 تائی خارج می شود .

 

بعلت زیبا بودن این گیاه را بصورت تزئینی در باغچه ها  می کارند مار چوبه را در اوائل پائیز می چینند .

مهدی داداش نژاد بازدید : 670 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Avocado

نام علمی    Persea americana

کلیات گیاه شناسی

 

آووکادو  درختی است که ارتفاع آن به حدود 6 متر می رسد و  درقسمت های گرم آمریکا و برزیل و غرب هندوستان پرورش می یابد .

 

منشاء آووکادو  آمریکای جنوبی بوده  که از آنجا به نواحی دیگر دنیا راه یافته است .

 

برگهای این درخت ضخیم و سبز و گلهای آن کوچک و سبز رنگ است . میوه آن مانند گلابی و درای پوستی سخت برنگ سبز تیره و یا سیاه است 

 

در حدود 400 نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضی از آنها درای پوست صاف و سبز رنگ بوده ولی پوست برخی از آنها سیاه و خشن است /

 

مدرکی در دست است که نشان می دهد مایاها و اینکاها از این میوه استفاده می کرده اند .

مهدی داداش نژاد بازدید : 698 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Artichoke

نام علمی    Cynara scolymus

کلیات گیاه شناسی

 

آرتیشو گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط معتدل دنیا کشت یم شود .

 

رومی ها در حدود 2000 سال پیش این گیاه را پرورش می دادند و بعنوان سبزی در سالاد استفاده می کردند .

 

آرتیشو  در قرن شانزدهم در انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن نوزدهم در آمریکا کشت شد . اکنون کالیفرنیا و سواحل اقیانوس آرام مرکز کشت آرتیشو می باشد .

 

کلمه Artichoke  از کلمه  ایتالیایی Articicco مشتق شده که بمعنی میوه کاج می باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است .

مهدی داداش نژاد بازدید : 887 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Apricot

نام علمی    Armeniaca bulgar

کلیات گیاه شناسی

 

درخت زردول بومی نواحی چین می باشد و هنوز هم بصورت وحشی در این مناطق می روید این درخت  در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت .

 

درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر می رسد برگهای آن مانند قلب نوک تیز و برنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد . گلهای زردآلو درشت و برنگ سفید متمایل به قرمز است .

 

میوه آن گوشتی و زرد رنگ با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان میرسد.

 

هسته زردآلو صاف ، قهو های و یبضی شکل است در داخل هتسه مغز آن قرار درد که طعم آن شیرین و گاهی تلخ می باشد .

مهدی داداش نژاد بازدید : 731 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Apple

نام علمی       Nigella Sativa

کلیات گیاه شناسی

 

درخت سیب در یبشتر نقاط دنیا پرورش داده می شود و سیب میوه ایست که می توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دینا انرا می شناسند.

 

در کشور عزیز ما ایران این درخت بصورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آنرا آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می گویند .

 

سیب انواع مختلف درد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت و برد می باشد . سیب نوع ترش و شیرین درد .

 

مهدی داداش نژاد بازدید : 684 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Almond

نام علمی   Amygdolus

کلیات گیاه شناسی

 

درخت بادام به بلندی 8 متر می رسد . درختی است زیبا که از زمانهای قدیم در نواحی مرکزی و غربی آسیا مخصوصا افغانستان و ایران ، سوریه و فلسطین پرورش مییافته است .ریشه درخت بادام بسیار قوی است . این درخت می تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند .برگهای آن بیضی ، باریک ، نوک تیز و برنگ سبز می باشد . گلهای آن بسیار زیبا و برنگ صورتی است . در اوائل بهار شکوفه های بادام ظاهر می شود .

مهدی داداش نژاد بازدید : 665 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Aloe

نام علمی   Aloe vera

کلیات گیاه شناسی

 

صبر زرد یکی از گیاهانی است که قبل از میلاد مورد مصرف مردم بوده است . کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مدرگان خود بکار می بردند . در کتاب مقدس ام این گیاه بکرات آمده است .

 

مهدی داداش نژاد بازدید : 738 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Alfalfa

نام علمی        Medicago sativa

کلیات گیاه شناسی

 

یونجه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا یک متر میرسد برگهای آن دارای سه برگچه می باشد  برگچه های نوک تیز، سبز رنگ و بیضی شکل است .

مهدی داداش نژاد بازدید : 582 چهارشنبه 21 دی 1390 نظرات (0)
۶ اندازه‌گیری که می‌تواند به شما بگوید که بدنتان در مقابل حملات قلبی چگونه است. ۳ عدد از این ۶ عدد را خودتان می‌توانید اندازه بگیرید. فقط به یک مداد و وسیله‌ی اندازه‌گیری نیاز دارید. بقیه را می‌توانید از دکترتان بپرسید. این اعداد را بنویسید و همیشه آن‌ها را چک کنید. آن‌ها درباره‌ی میزان سلامتی قلب شما صحبت می‌کنند.
 


۱. نیاز کالری روزانه
واقعا چقدر غذا می‌خورید؟ در یک حالت مطلوب، شما فقط همان‌قدر می‌خورید که نیاز بدنتان تامین شود. اما در واقع، بسیاری از ما در بیشتر روزهای هفته بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بیش از آن‌چه نیاز داریم می‌خوریم. این مساله باعث افزایش وزن شما شده و افزایش وزن بدترین مورد برای قلب شماست.
عده‌ی کمی از مردم می‌دانند به چقدر کالری در طول روز نیازمندند؛ ولی شما وزنتان به کیلوگرم را در بین ۲۸ تا ۳۳ ضرب کنید که به میزان فعالیت شما بستگی دارد. بسیاری از خانم‌ها به کمتر از ۲۰۰۰ کالری در طول روز نیازمندند؛ آقایان هم معمولا به حدود ۲۵۵۰ کالری نیاز دارند. این مقدار یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری برای صبحانه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای شام و ۲ یا ۳ میان وعده که هرکدام ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری درنظر گرفته می‌شود.
ولی اندازه‌گیری سخت‌گیرانه‌ی کالری بهترین راه برای ایجاد تعادل بین نیاز به انرژی بدن شما و مقدار غذایی که می‌خورید نیست. خیلی بهتر است که نوع غذایی که می‌خورید را عوض کنید. تقریبا غیرممکن است که شما با خوردن میوه و سبزیجات کالری بیش از حدی به دست آورید. همچنین داشتن یک رژیم به این معنی است که ویتامین‌ها و مواد ضروری برای سلامت قلب را به دست می‌آورید.
پیام مهم آن است که بزرگسالان باید آگاه باشند که هر روز چه میزان غذا باید بخورند که برای سلامتی، انرژی و وزن آن‌ها مناسب باشد.
۲. سایز دور کمر
در میان تمامی راه‌های اندازه‌گیری مواردی که روی سلامتی شما تاثیرگذارند، سایز دور کمر از بهترین‌هاست. حتی یک محاسبه‌ی بهتر، نسبت کمر به اندام است. این نسبت با تقسیم محیط کمرتان در باریک‌ترین قسمت به محیط اندامتان در طولانی‌ترین قسمت به دست می‌آید. نسبت بیش از ۰.۹۰ در آقایان یا بیش از ۰.۸۵ در خانم‌ها ممکن است نمایانگر سندرم متابولیک باشد، گروهی از فاکتورهای خطر که ممکن است به بیماری قلبی بیانجامد.
در آسیا خطر سلامتی برای خانم‌های با دور کمر بیش از ۸۰ سانتی‌متر افزایش یافته است. همچنین برای آقایان، این خطر با سایز بیش از ۹۰ سانتی‌متر افزایش می‌یابد. هر دو هفته یک‌بار سایز دور کمرتان را چک کنید.
۳. میزان کلسترول
مهم است بدانید که در مجموع چقدر کلسترول دارید؛ همچنین مهم است که بدانید چقدر کلسترول بد LDL و چقدر کلسترول خوب HDL دارید. وقتی برای آزمایش خون به دکترتان مراجعه می‌کنید، گزارش آزمایشگاه ممکن است دارای اطلاعات مربوط به این دو نوع و حتی نسبت آن‌ها باشد.
به طور کلی برای کلسترول مجموع مقدار کمتر از ۵ میلی‌مول در هر لیتر خون، LDL کلسترول مقدار کمتر از ۳.۵ میلی‌مول در هر لیتر خون و برای HDL مقدار مناسب و بیشتر از ۱ میلی‌مول در هر لیتر خون مطلوب است. شما برای ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش خون باید روزه بگیرید. اگر کلسترول مجموع شما بیشتر از ۶ تا ۶.۵ میلی‌مول در هر لیتر خون باشد، دکترتان برای شما تغییراتی در شیوه زندگی‌تان و شاید یک‌سری درمان در نظر می‌گیرید.
۴. فشار خون
فشار خون، در طول روز به طور طبیعی بالا و پایین می‌رود. اگر در مقدار بالایی بماند، شما فشار خون بالایی دارید و این یعنی خطر بیشتر بیماری قلبی.
فشار خون ۱۴۰ و ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر به عنوان فشار خون بالا شناخته می‌شود. اگر فشار خوناتن روی ۱۲۰ و ۸۰ تا ۱۳۹ و ۸۹ میلی‌متر جیوه است هم ممکن است در خطر باشید و باید مراحل پیشگیری از فشار خون بالا را درنظر بگیرید.
از دکترتان بخواهید در  هر ویزیت فشار خونتان را اندازه بگیرد. شما همچنین می‌توانید یک اندازه‌گیر فشار خون خانگی بخرید، ولی این مورد جایگزین ویزیت پزشک نمی‌شود.
۵. تری‌گلیسیرید
تری‌گلیسیریدها از چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید ساخته می‌شوند، که بتوانند در سلول‌های چربی ذخیره شوند. تری‌گلیسیریدها بین وعده‌های غذایی زمانی که بدن نیاز به انرژی دارد آزاد می‌شوند. طبیعی است که مقداری تری‌گلیسیریدها در خونتان داشته باشد، ولی مقادیر بالای آن به ویژه در خانم‌ها می‌تواند به عنوان اخطار درنظر گرفته شود.
وقتی شما تری‌گلیسییرد بالا با HDL کم دارید، خطر مقاومت انسولین و سندرم متابولیک در شما افزایش می‌یابد. مقدار طبیعی تری‌گلیسیرید کمتر از ۱.۵ میلی‌مول در یک لیتر خون است. یک چک گلیسیرید معمولا بعد از نمونه‌خونی که باری آزمایش کلسترول می‌دهید انجام می‌شود.
دکترتان به شما خواهد گفت که هر چند وقت یک‌بار تری‌گلیسیردتان را چک کنید.
۶. نبض
نبض شما تعداد دفعات ضربانی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. برای مثال، مقدار طبیعی نبض بین ۶۰ تا ۹۰ در هر دقیقه است. اگر شما مرتب ورزش نمی‌کنید و ضربان قلبتان پایین است، به دکترتان بگویید، می‌تواند علامتی از بیماری قلبی باشد.
ماهی یک‌بار نبضتان را صبح چک کنید. می‌توانید چک کنید زمانی که ورزش می‌کنید، توقف کنید و ببینید چقدر طول می‌کشید که ضربان قلبتان به حالت عادی برسد. هرچقدر این مدت‌زمان کمتر شود، به این معنی است که شما تندرست‌تر هستید.

مهدی داداش نژاد بازدید : 691 سه شنبه 20 دی 1390 نظرات (0)
محققان معتقدند كه خنده يك فعاليت مناسب و مفيد‌بخش براي بيماران قلبي است.
 


محققان دانشگاه «مري‌لند» آمريكا معتقدند كه قهقهه زدن باعث روان ‌شدن جريان خون مي‌شود.

در اين مطالعه وضعيت تعدادي از بيماران پس از تماشاي بخش‌هايي از يك فيلم خنده‌دار مورد بررسي قرار گرفتند كه مشاهده شد كه رگ‌هاي اين افراد هنگام خنديدن دچار انبساط ‌شده ‌است. اما زماني‌كه همين افراد بخشي از يك فيلم غم‌انگيز را تماشا كردند رگ‌هايشان دچار انقباض شد و خون در قلب‌شان با كندي حركت مي‌كرد.

به گفته‌ي محققان اين مركز، قهقهه‌ زدن تاثيري همانند ايروبيك خواهد داشت.

به گزارش ايندين اكسپرس، بيماران قلبي در كنار ورزش ‌كردن و رعايت رژيم غذايي مي‌توانند با كمك قهقهه‌ زدن از پيشرفت بيماريشان جلوگيري كنند.

منبع: ایسنا

مهدی داداش نژاد بازدید : 608 سه شنبه 20 دی 1390 نظرات (0)
مواد شیمیایی كه در گیاهان یافت می‌شوند، می‌توانند در صورت استفاده صحیح تا حد زیادی جلوی گسترش عفونت را بگیرند.
 

پزشكان در مطالعات جدید خود تاكید كردند: موز حاوی نوعی ماده گیاهی است كه می‌تواند سلاحی قدرتمند برای مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی (ایدز) باشد.

 پزشكان می‌گویند پروتئین گیاهی كه به طور طبیعی در موز یافت می‌شود، به اندازه ۲ داروی ضد اچ‌آی‌وی كه در حال حاضر در دست آزمایش هستند در مهار انتشار این ویروس در بدن انسان موثر است.

گروه متخصصان دانشگاه میشیگان معتقدند كه اگر بتوان با استفاده از موادی موسوم به «میكروبیسیدها» كه از این پروتئین گیاهی به دست می آید ، احتمال آلودگی در ناحیه تناسلی را كاهش داد، روشی نسبتا كم‌هزینه برای مقابله با ایدز به ویژه برای كشورهای در حال توسعه خواهد بود.

مواد شیمیایی كه در گیاهان یافت می‌شوند، می‌توانند در صورت استفاده صحیح تا حد زیادی جلوی گسترش عفونت را بگیرند.

با اینكه سال‌ها طول خواهد كشید تا نتیجه این آزمایش جدید روی بیماران مورد تایید قرار بگیرد، اما پزشكان بر این باور هستند كه حتی تركیباتی كه تا حدودی در این زمینه موثر هستند، ممكن است بتوانند جان بسیاری را نجات دهند.

مهدی داداش نژاد بازدید : 923 دوشنبه 19 دی 1390 نظرات (0)

مصرف آهن، سطح هوشیاری ذهنی و نیز انرژی بدن افزایش می‌دهد. گوشت مرغ،‌ انواع گوشت قرمز، لوبیاها و میوه‌جات خشک از منابع خوب آهن به شمار می‌روند.

 

کودک شما با اجرای یک برنامه غذایی صحیح، می‌تواند در مدرسه تمرکز لازم را داشته باشد.

غذاهایی که برای تغذیه کودک انتخاب می‌کنید بر نحوه عملکرد تحصیلی او تاثیر مستقیم دارد. اگر خواهان تقویت حافظه کودک خود هستید و می‌خواهید ذهن وی از رشد و عملکرد مناسبی برخوردار باشد از دادن غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و دیگر غذاهای ناسالم به کودک خودداری کنید چرا که این نوع غذاها حاوی مقادیر فراوانی قند و سدیم هستند که باعث کند و ضعیف شدن فعالیت‌های مغزی وی می‌شوند.

در اینجا چند غذای مفید برای حافظه کودک را به شما معرفی می‌کنیم:

• غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین
غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین که یک ماده مغذی است که عمدتا در تخم‌مرغ‌ها یافت می‌شود، برای رشد و تقویت مغز دارای اهمیت خاصی هستند. به این منظور می‌توان از انواع نان گندم و ماکارونی و یا جوی شیرین نشده همراه با انواع توت‌ها به عنوان صبحانه استفاده کرد.
آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان در انواع میوه و سبزی‌جات خام پیدا کرد. بسیاری از انواع لوبیاها نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

• اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 را می‌توان در روغن زیتون، آجیل، آووکادو، سالمون و تن ماهی پیدا کرد. اسیدهای چرب عملکرد شناختی حافظه را تقویت می‌کنند.
تخم کتان‌ها نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و خوشبختانه بسیاری از کودکان این ماده غذایی را به راحتی در برنامه غذایی‌شان می‌پذیرند.

• کلسیم و آب
بدن کودک را همیشه به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. هرگز برای مرطوب نگه داشتن بدن کودک به وی نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی ندهید.
سعی کنید همیشه در یخچال خود ماست، ‌شیر سویا، پنیر داشته باشید چرا که این مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شوند.

• آهن
مصرف آهن، سطح هوشیاری ذهنی و نیز انرژی بدن افزایش می‌دهد. گوشت مرغ،‌ انواع گوشت قرمز، لوبیاها و میوه‌جات خشک از منابع خوب آهن به شمار می‌روند.

مهدی داداش نژاد بازدید : 640 یکشنبه 18 دی 1390 نظرات (0)
کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد دوغ کفیر می‌تواند جانشین مناسبی برای افرادی باشد که روزانه از شیر استفاده نمی‌کنند.
 

ایرنا: کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف روزانه یک لیوان دوغ، یک چهارم نیاز بدن به کلسیم را تامین می‌کند.

سعیده معانی افزود: دوغ ساده و بدون گاز نوعی که پایه لبنی دارد، بیشترین مصرف و تنوع را در کشور ما دارا است.

وی با بیان اینکه دوغ به دلیل دارا بودن کلسیم و انواع ویتامین‌ها می‌تواند از بروز کمبود این ریزمغذیه‌ها پیشگیری کند، اضافه کرد: دوغ گازدار گرچه دارای طعم بهتری است اما وجود گاز، ارزش غذایی آن را می‌کاهد و پس از مصرف و آزاد شدن آن در معده سبب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

معانی ادامه داد دوغ‌های با اسانس‌های نعنا و آویشن برای تشویق به مصرف دوغ مناسب است.

وی درباره مصرف دوغ کفیر گفت: این دوغ از جمله مایعاتی است که حاصل تخمیر باکتری به نام پروبیوتیک در شیر است و پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده و مفیدی هستند که می‌توانند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیمار‌ها مفید باشند.

کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد دوغ کفیر می‌تواند جانشین مناسبی برای افرادی باشد که روزانه از شیر استفاده نمی‌کنند.

معانی اضافه کرد: دوغ باید سفید یا سفید شیری و از نظر طعم و بو مطبوع و فاقد هر گونه طعم و بوی خارجی باشد.

وی به مردم توصیه کرد در صورت تمایل به مصرف دوغ نوع کفیر یا دوغ‌های ساده، دوغ‌های کم نمک و بدون گاز را انتخاب کنند.

مهدی داداش نژاد بازدید : 638 یکشنبه 18 دی 1390 نظرات (0)

تلفن های همراه امروزه به بخش جدایی ناپذیری از زندگی نه تنها افراد بالغ و بلکه کودکان نیز تبدیل شده است. بر اساس آمار موجود چیزی نزدیک به 22 درصد کودکان 6 تا 9 سال ، 60 درصد کودکان 10 تا 14 ساله و 84 درصد کودکان 15 تا 18 ساله در آمریکا دارای تلفن همراه هستند. بر همین اساس آمار کودکان 8 تا 12 ساله که از تلفن همراه استفاده می کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 
با توجه به استفاده روز افزون از تلفن های همراه در بین کودکان و نوجوانان، بر آن شدیم تا شما را با یک سری از مسائل در مورد این وسیله ارتباطی آشنا کنیم.

استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری

بدون شک یکی از بهترین فواید تلفن همراه برای کودکان و نوجوان قابلیت استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری است. در شرایطی مثل دور بودن از خانه برای مدتی طولانی ، بیرون رفتن به همراه دوستان و یا سایر شرایط می توان از تلفن همراه استفاده کرد.

مشکلات حاصل از استفاده تلفن همراه

مشکلات روحی:

بر اساس مطالعات جدید انجام شده استفاده از تلفن همراه می تواند اعتیاد آور باشد.همچین ارتباطی مستقیم بین میزان استفاده از تلفن همراه و احساس افسردگی وجود دارد. بیشتر کودکان و نوجوانانی که در زمان حال دچار افسردگی هستند از تلفن همراه به مقدار زیادی استفاده می کنند.

ضعف بینایی:

همانند کاربران کامپیوتر ، کاربران تلفن همراه که زمان زیادی را صرف فرستادن پیامک کرده و مجبورند برای دیدن عبارت بر روی صفحه و یا صفحه کلید به چشم خود فشار بیاورند و این امر به ضعیف شدن چشم ها منجر می شود.

پخش باکتری ها:

با توجه به این که ما برای صحبت با تلفن همراه آن را به دهان خود نزدیک می کنیم و بسیاری از اوقات در زمانی که تلفن همراه در نزدیکی ماست عطسه یا سرفه می کنیم. این مسئله موجب می شود تا تلفن همراه به نوعی وسیله آلوده تبدیل شود که به راحتی می تواند آلودگی را انتقال بدهد.

تومور مغزی و کاهش اسپرم:

بر اساس برخی تحقیقات انجام شده اشعه های الکترومغناطیسی موجود در تلفن های همراه باعث تشکیل تومورهای مغزی و کاهش اسپرم در مردان می شود. البته در تمامی تحقیقات انجام شده این نظریه تایید نشده است.
کم خوابی: بسیاری از کاربران نوجوان تلفن های همراه در میانه شب به خاطر دریافت کردن یک پیامک یا پاسخ به تماس از خواب بر می خیزند و اغلب دچار کم خوابی شده و در روز بعد خسته هستند.

وابستگی به تلفن همراه:

در یک تحقیق انجام شده در آمریکا ، 37 درصد نوجوان کاربر تلفن همراه گفته اند که بدون تلفن همراه قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین مشخص شده است که بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند با دوستان خود از طریق تلفن رابطه داشته و کمتر همدیگر را ملاقات کنند.

دروغگویی:

همچنین مشخص شده است که چیزی نزدیک به 39 درصد از کاربران بین 18 تا 29 ساله در زمانی که از تلفن همراه استفاده می کنند در مورد مکان حضور خود دروغ می گویند.

هزینه ها:

بسیاری والدین در زمانی که صورت حساب تلفن همراه فرزندان خود را می بینند شوکه می شوند. استفاده از سرویس های مختلف ، مثل پیامهای صوتی و تصویری و همچنین اینترنت می تواند هزینه سنگینی را بر خانواده تحمیل کند.

توصیه هایی به والدین:
با فرزند خود در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه و این که چگونه و کجا باید از آن استفاده کند صحبت کنید. به او آموزش دهید که کی ، کجا و چطور از تلفن همراه خود استفاده کند. در مورد استفاده از تلفن همراه هشدار و تاثیرات بد آن به کودک خود هشدار دهید .سعی کنید به او توضیح دهید که در صورتی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده کند بایستی هزینه های آن را از پول توجیبی خود بپردازد.

مهدی داداش نژاد بازدید : 522 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

Asbestosis

توضیح‌ کلی‌

 

آزبستوز عبارت‌ است‌ از التهاب‌ ریه‌ها به‌ علت‌ استنشاق‌ذرات‌ آزبست‌. این‌ یک‌ اختلال‌ مزمن‌ است‌ اما مسری‌ نیست‌. آزبستوز ممکن‌ است‌منجر به‌ سرطان‌ ریه‌ شود (خطر بروز با سیگار کشیدن‌ بسیار بیشتر می‌شود). مردان‌بالای‌ 40 سالی‌ که‌ در معرض‌ ذرات‌ آزبست‌ بوده‌اند با احتمال‌ بیشتری‌ دچار این‌بیماری‌ می‌شوند. آزبستوز شاید مهمترین‌ بیماری‌ ریوی‌ ناشی‌ از کار باشد.

 

علایم‌ شایع‌

علایم‌ اولیه‌:

تنگی‌ نفس‌

سرفه‌ای‌ که‌ یا بدون‌ خلط‌ است‌ یا خلط‌ کمی‌ دارد.

احساس‌ کسالت‌ عمومی‌

علایم‌ بعدی‌:

نامنظمی‌ خواب‌

بی‌اشتهایی‌

درد قفسه‌ سینه‌

خشونت‌ صدا

سرفه‌ خونی‌

علایم‌ نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌

آبی‌ شدن‌ ناخن‌ها

 

علل‌

مواجهه‌ طولانی‌ مدت‌ باذرات‌ ریر آزبست‌ به‌ هنگام‌ کار یا از منابع‌ دیگر. قسمت‌ محیطی‌ ریه‌ها در اثرفیبرهای‌ آزبست‌ دچار آزردگی‌ می‌شوند، که‌ نهایتاً التهاب‌، ضخیم‌شدگی‌ و تشکیل‌بافت‌ جوشگاهی‌ در بافت‌ ریوی‌ (فیبروز ریوی‌) را به‌ دنبال‌ خواهد داشت‌. امکان‌دارد تا 20 سال‌ از زمان‌ مواجهه‌ با آزبست‌ بگذرد و سپس‌ علایم‌ بیماری‌ ظاهرشوند.

 

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

مشاغلی‌ که‌ در ارتباط‌ با آزبست‌ هستند.

تغذیه‌ نامناسب‌

سیگار کشیدن‌

سوء در مصرف‌ الکل‌

 

پیشگیری‌

به‌ هنگام‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌ آزبست‌، از ماسک‌ حفاظتی‌مناسب‌ یا هودی‌ که‌ با هوای‌ آزاد ارتباط‌ دارد استفاده‌ کنید.

اقدامات‌ توصیه‌ شده‌ در رابطه‌ با مهار غبارهای‌ آزبست‌ رابه‌ کار بندید.

سیگار نکشید.

یک‌ برنامه‌ منظم‌ ورزشی‌ داشته‌ باشید تا سلامت‌ قلبی‌ ـتنفسی‌ شما حفظ‌ شود.

برای‌ کارگرانی‌ که‌ در صنایع‌ آزبست‌ کار می‌کنند باید به‌طور منظم‌ عکس‌برداری‌ با اشعه‌ ایکس‌ انجام‌ شود تا هرگونه‌ سایه‌ غیرطبیعی‌ درریه‌ها شناسایی‌ شود. اگر در عکس‌ مشکلی‌ بود، فرد باید کار با آزبست‌ را رها کندحتی‌ اگر علامتی‌ وجود نداشته‌ باشد.

 

عواقب‌ مورد انتظار

این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ علاج‌ است‌. اما علایم‌را می‌توان‌ تخفیف‌ داد یا تحت‌ کنترل‌ در آورد.

تحقیقات‌ علمی‌ درباره‌ علل‌ و درمان‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌دارد. بنابراین‌ امید می‌رود درمان‌های‌ رو به‌ روز مؤثری‌ ابداع‌ شوند و نهایتاًبتوان‌ این‌ بیماری‌ را معالجه‌ نمود.

 

عوارض‌ احتمالی‌

بیماری‌ سل‌

نارسایی‌ قلبی‌ به‌ علت‌ بیماری‌ ریوی‌

روی‌ هم‌ خوابیدن‌ بافت‌ ریوی‌

جمع‌شدن‌ مایع‌ در فضای‌ جنب‌ (اطراف‌ ریه‌ها)

 

درمان‌

اصول‌ کلی‌

سیگار کشیدن‌ را متوقف‌ کنید.

در صورت‌ بروز هرگونه‌ عفونت‌ تنفسی‌، حتی‌ سرماخوردگی‌، به‌پزشک‌ مراجعه‌ کنید.

اگر بیماری‌ پیشرفته‌ باشد، به‌ فکر نقل‌ مکان‌ به‌ یک‌ جای‌گرم‌ و خشک‌ باشید.

فیزیوتراپی‌ تنفسی‌ و یادگیری‌ روش‌های‌ آن‌

روش‌های‌ تخلیه‌ نایژه‌ای‌ را فرا گیرید و به‌ کار بندید.

از دستگاه‌ بخور خنک‌ برای‌ نرم‌ کردن‌ ترشحات‌ نایژه‌ای‌استفاده‌ کنید تا این‌ ترشحات‌ راحت‌تر تخلیه‌ شوند.

واکسیناسیون‌ آنفلوانزا و پنوموکک‌ (ذات‌الریه‌) را به‌ روزنگاه‌ دارید.

از افرادی‌ که‌ دچار عفونت‌ هستند دوری‌ کنید.

 

داروها

آنتی‌بیوتیک‌ برای‌ عفونت‌

گشادکننده‌ نایژه‌ (استنشاقی‌ یا خوراکی‌) همراه‌ بااستنشاق‌ درمانی‌ برای‌ باز کردن‌ لوله‌های‌ نایژه‌ای‌ تا حداکثر ممکن‌

برای‌ رفع‌ ناراحتی‌ خفیف‌ می‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌استامینوفن‌ استفاده‌ نمود.

امکان‌ دارد اکسیژن‌ ضروری‌ شود.

 

فعالیت‌

در صورت‌ وجود عفونت‌، در رختخواب‌ استراحت‌ کنید.

پس‌ از آغاز درمان‌، با رو به‌ بهبود گذاشتن‌ علایم‌ فعالیت‌های‌عادی‌ خود را از سر گیرید.

برای‌ حفظ‌ ظرفیت‌ ریه‌ باید ورزش‌ منظم‌ به‌ هر شکلی‌ که‌قابل‌ تحمل‌ باشد انجام‌ داد.

 

 رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

 

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خودمراجعه‌ نمایید

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ آزبستوز رادارید.

اگر یکی‌ از موارد زیر هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهد:

ـ بالا رفتن‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ تا 3/38 درجه‌ سانتیگراد بابالاتر

ـ افزایش‌ درد قفسه‌ سینه‌ یا تنگی‌ نفس‌

ـ وجود خون‌ در خلط‌

ـ کاهش‌ فزاینده‌ وزن‌

اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل کنترل شده اید. داروهای‌مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

 

مهدی داداش نژاد بازدید : 539 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

Tennis elbow

توضیح‌ کلی‌

 

بیماری‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ نواحی‌استخوانی‌ آرنج‌. عضلات‌، تاندون‌ها و اپی‌کوندیل‌ (یک‌ برجستگی‌ استخوانی‌ در سطح‌خارجی‌ آرنج‌ که‌ در آنجا عضلات‌ ساعد به‌ استخوان‌ بازو می‌چسبند) آرنج‌ را درگیرمی‌کند. بیشتر، بزرگسالان‌ (40-20 ساله‌) را مبتلا می‌کند.

 

علایم‌ شایع‌

درد و حساسیت‌ به‌ لمس‌ در اپی‌کوندیل‌

مشت‌ ضعیف‌

درد در هنگام‌ حرکات‌ پیچشی‌ دست‌ یا بازو مثلاً حین‌استفاده‌ از پیچ‌گوشتی‌ یا بازی‌ تنیس‌

 

علل‌

پارگی‌ نسبی‌ تاندون‌ یا کشیده‌ شدن‌ تاندون‌ روی‌ استخوان‌به‌ علت‌:

استرس‌ مکرر مزمن‌ بر بافت‌هایی‌ که‌ عضلات‌ ساعد را به‌ناحیه‌ آرنج‌ وصل‌ می‌کنند.

کشیدگی‌ ناگهانی‌ ساعد

 

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر

شغل‌هایی‌ که‌ مستلزم‌ حرکات‌ شدید یا مکرر ساعد باشند مثل‌مکانیکی‌ یا درودگری‌

شرکت‌ در ورزش‌هایی‌ که‌ مستلزم‌ حرکات‌ شدید یا مکرر ساعدباشند مثل‌ تنیس‌

وضعیت‌ فیزیکی‌ نامناسب‌

 

پیشگیری‌

تا وقتی‌ که‌ در شرایط‌ عالی‌ قرار بگیرید، ورزش‌هایی‌ مثل‌تنیس‌ را به‌ مدت‌ طولانی‌ انجام‌ ندهید.

راکت‌های‌ تنیس‌ می‌توانند آرنج‌ تنیس‌بازان‌ را بدتر کنند.انتخاب‌ اندازه‌ یا نوع‌ متفاوت‌ (بزرگ‌تر، قابل‌ انعطاف‌تر، دسته‌ بزرگتر) ممکن‌است‌ کمک‌کننده‌ باشد.

اگر به‌ تازگی‌ یادگیری‌ تنیس‌ را آغاز کرده‌اید، از فردمتخصص‌ کمک‌ بگیرید. روش‌ و وضعیت‌ قرارگیری‌ در پیشگیری‌ از آسیب‌ها مهم‌ هستند.

برای‌ افزایش‌ تدریجی‌ قدرت‌ خود، از تمرینات‌ وضعیت‌ دهنده‌ساعد استفاده‌ کنید.

قبل‌ از شرکت‌ در ورزش‌ها به‌ ویژه‌ رقابت‌ها، به‌ آهستگی‌و به‌طور کامل‌ خود را گرم‌ کنید.

 

عواقب‌ مورد انتظار

معمولاً قابل‌علاج‌ است‌ اما درمان‌ ممکن‌ است‌ 6-3 ماه‌زمان‌ ببرد.

 

عوارض‌ احتمالی‌

پارگی‌ کامل‌ رباط‌ که‌ برای‌ ترمیم‌ نیازمند جراحی‌ است‌.

 

درمان‌

اصول‌ کلی‌

آزمون‌های‌ تشخیصی‌ معمولاً لازم‌ نیستند (رادیوگرافی‌معمولاً همیشه‌ منفی‌ است‌).

برای‌ تسکین‌ درد از گرما یا یخ‌ استفاده‌ کنید. از پوشش‌های‌مرطوب‌ و گرم‌، لامپ‌ گرمادهنده‌ یا غوطه‌ور شدن‌ در گرداب‌ یا کمپرس‌ سرد یا کیسه‌یخ‌ (هر کدام‌ مؤثرتر به‌ نظر برسد) استفاده‌ کنید.

ممکن‌ است‌ درمان‌های‌ دیامتری‌، فراصوت‌ یا ماساژ دریافت‌کنید.

 

این‌ موارد به‌ تسکین‌ سریع‌تر علایم‌ و بهبودی‌ کمک‌ می‌کند:

ماساژ درمانی‌

ممکن‌ است‌ مجبور باشید برای‌ بی‌حرکت‌ کردن‌ آرنج‌ از یک‌اسپلینت‌ ساعد استفاده‌ کنید. در زمان‌ استفاده‌ از اسپلینت‌، ورزش‌ زیر را 4-3بار در روز انجام‌ دهید: بازوهای‌ خود را بکشید؛ مچ‌ دست‌ خود را خم‌ کنید؛ سپس‌پشت‌ دست‌ خود را روی‌ یک‌ دیوار فشار دهید. آن‌ را به‌ مدت‌ یک‌ دقیقه‌ نگه‌دارید.

در صورت‌ شکست‌ سایر روش‌های‌ درمانی‌ ممکن‌ است‌ آزاد کردن‌تاندون‌ در اپی‌کوندیل‌ با جراحی‌ لازم‌ باشد.

استفاده‌ از تسمه‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌ را هنگام‌ از سرگیری‌فعالیت‌ طبیعی‌ پس‌ از درمان مدنظر قرار دهید.

 

داروها

داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌

تزریق‌ بی‌حس‌ کننده‌ها یا داروهای‌ کورتیزونی‌. کورتیزون‌التهاب‌ را کاهش‌ می‌دهد و بی‌حس‌ کننده‌ها موقتاً درد را تسکین‌ می‌دهند.

 

فعالیت‌

تا زمان‌ محو علایم‌، فعالیتی‌ را که‌ باعث‌ ایجاد آرنج‌تنیس‌بازان‌ بود، تکرار نکنید. سپس‌ به‌ تدریج‌ پس‌ از وضعیت‌گیری‌ مناسب‌، فعالیت‌طبیعی‌ خود را از سر بگیرید.

 

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.

 

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌را داشته‌ باشید.

اگر علی‌رغم‌ درمان‌، علایم‌ ظرف‌ 2 هفته‌ بهبود نیابند.

 

مهدی داداش نژاد بازدید : 810 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

Arthritis rheumatoid

توضیح‌ کلی‌

 

آرتیت‌ روماتویید عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌که‌ طی‌ آن‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ متأثر می‌شوند.گاهی‌ چشم‌ و رگ‌های‌ خونی‌ نیز درگیر می‌شوند. این‌ بیماری‌ سه‌ برابر در زنان‌شایع‌تر است‌ و معمولاً بین‌ سنین‌ 60-20 سالگی‌ رخ‌ می‌دهد. حداکثر بروز آن‌ درسنین‌ 40-35 سالگی‌ است‌.

 

علایم‌ شایع‌

شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌:

قرمزی‌، درد، گرمی‌ و درد به‌ همگام‌ لمس‌ در یک‌ یا تمام‌مفاصل‌ فعال‌ در دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، شانه‌، پا، و مچ‌ پا

خشکی‌ صبحگاهی‌

تب‌ پایین‌

وجود برآمدگی‌هایی‌ زیر پوست‌ (گاهی‌)

 

علل

ناشناخته‌ است‌، ولی‌ این‌ بیماری‌ احتمالاً منشاِءخودایمنی‌ دارد.

 

عوامل‌ افزایش‌ دهندة‌ خطر

سابقة‌ خانوادگی‌ آرتریت‌ روماتوئید یا سایر بیماریهای‌خودایمن‌

عوامل‌ ژنتیک‌، مثل‌ نقص‌ در دستگاه‌ خودایمنی‌

زنان‌ در سنین‌ 50-20 سالگی‌

استرس‌ عاطفی‌ می‌تواند باعث‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ شود

 

پیشگیری‌

هیچ‌ روش‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد

 

عواقب‌ مورد انتظار

بیماری‌ ممکن‌ است‌ خفیف‌ یا شدید باشد و این‌ بیماری‌ درحال‌ حاضر قابل‌ علاج‌ نیست‌، اما با تشخیص‌ زودهنگام‌، می‌توان‌ درد بیمار راتخفیف‌ داد، از بروز ناتوانی‌ و معلولیت‌ جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آورد، و عمر طبیعی‌توأم‌ با فعالیت‌ را برای‌ بیمار به‌ ارمغان‌ آورد.

با درمان‌ محافظه‌کارانه‌، علایم‌ در 75% بیماران‌ در عرض‌یک‌ سال‌ بهبود می‌یابند. اما حدود 10%-5% بیماران‌، علی‌ رغم‌ درمان‌، نهایتاًمعلولیت‌ پیدا خواهند نمود.

 

عوارض‌ احتمالی‌

اختلال‌ بینایی‌

تغییر شکل‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی‌ و از کارافتادگی‌ بیمار

داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ می‌توانند عوارضی‌ به‌همراه‌ داشته‌ باشند، مثل‌ مشکلات‌ در معده‌، و مشکلات‌ ناشی‌ از استفادة‌ طولانی‌مدت‌ از استریید.

کم‌خونی‌ متوسط‌

 

درمان‌

اصول‌ کلی‌

انجام‌ آزمایش‌ خون‌ برای‌ بررسی‌ وجود «عامل‌ روماتویید»

استفاده‌ از آتل‌ به‌ هنگام‌ خواب‌ می‌تواند در حمایت‌ و حفاظت‌ از مفصل‌ دچاربیماری‌ کمک‌کننده‌ باشد.

استفاده‌ از دستکش‌ در شب‌ برای‌ حفظ‌ گرما

تخفیف‌ درد با گرما مثلاً استفاده‌ از حوله‌ آب‌ داغ‌، لامپ‌ تولید کنندة‌، یااستخر آب‌ گرم‌

اگر تشک‌ سفت‌ ندارید، یک‌ تختة‌ ضخیم‌ چندلا زیر تشک‌ خود قرار دهید.

به‌ فکر نقل‌ مکان‌ به‌ آب‌ و هوای‌ خشک‌ باشید. هوای‌ مرطوب‌ علایم‌ را بدترمی‌کند.

 

داروها

داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی‌، از جمله‌ آسپیرین‌ وسایر سالیسیلات‌ها؛ ترکیبات‌ طلا؛ داروهای‌ سرکوب‌ کنندة‌ ایمنی‌

داروهای‌ کورتیزونی‌ معمولاً درد را به‌ طور سریع‌ و مؤثربرای‌ مدت‌ کوتاهی‌ برطرف‌ می‌کنند، اما در استفاده‌ طولانی‌مدت‌، کمتر اثر بخش‌هستند. این‌ داروها نمی‌توانند از تخریب‌ پیش‌ روندة‌ مفصل‌ جلوگیری‌ کنند، و گاهی‌اثرات‌ جانبی‌ زیانباری‌ به‌ بار می‌آورند. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ تزریق‌کورتیزون‌ به‌ داخل‌ مفصل‌ نیز درد را فقط‌ به‌ طور موقتی‌ بهبود می‌بخشد.

 

فعالیت‌

تا زمانی‌ که‌ تب‌ وسایر علایم‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ ناپدید نگشته‌اند، در رختخواب‌ به‌ استراحت‌بپردازید، مگر برای‌ رفتن‌ به‌ توالت‌

پس‌ از آن‌ فعالیت‌ خودرا از سر بگیرید ، اما در طی‌ روز اوقاتی‌ را برای‌ استراحت‌ اختصاص‌ دهید. هر شب‌حداقل‌ 12-10 ساعت‌ بخوابید. خود را زیاده‌ از حد خسته‌ نکنید.

به‌ هنگام‌ ایستادن‌،راه‌ رفتن‌، و نشستن‌، بدن‌ خود را راست‌ نگاه‌ دارید.

حتی‌المقدور به‌ طورفعال‌ ورزش‌ کنید تا قدرت‌ عضلانی‌ و حرکت‌ مفصل‌ تا حد امکان‌ حفظ‌ شود. شدت‌فعالیت‌ را به‌ تدریج‌ به‌ حد توصیه‌ شده‌ برسانید. ورزش‌ در استخر آب‌ گرم‌ برای‌خشکی‌ مفاصل‌ خوب‌ است‌.

مفصل‌ معلول‌ شده‌ راباید به‌ طور غیر فعال‌ (بدون‌ استفاده‌ از عضلات‌ حرکت‌دهندة‌ آن‌ مفصل‌) حرکت‌داد تا بدین‌وسیله‌ از انقباض‌ دایمی‌ و جمع‌شدگی‌ عضلات‌ جلوگیری‌ شود.

 

رژیم‌ غذایی‌

یکی‌ رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشید. از روی‌آوردن‌ به‌ رژیم‌های‌ مد روز برای‌ آرتریت‌، که‌ اتفاقاً زیاد هم‌ هستند، خودداری‌کنید. اگر چاق‌ هستید وزن‌ خود را کم‌ کنید. چاقی‌ باعث‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ مفصل‌می‌شود.

 

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ آرتریت‌روماتویید را دارید.

اگر یکی‌ از موارد زیر هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهد: ـ تب‌ عارض‌شود، یا علایم‌ در مفاصلی‌ که‌ قبلاً درگیر نبوده‌اند پدیدار شوند. ـ اگر دچارعلایم‌ جدید و غیر قابل‌ کنترل شده اید. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ مورداستفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ اثرات‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

 

مهدی داداش نژاد بازدید : 543 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

Psoriatic arthritis

توضیح‌ کلی‌

 

آرتریت‌ مرتبط‌ با پسوریازیس‌ التهاب‌ مفاصل‌ مجاور ضایعات‌پوستی‌ و ناخنی‌ پسوریازیس‌. هر یک‌ از مفاصل‌ بدن‌ ممکن‌ است‌ درگیر شوند، ولی‌عمدتاً مفاصل‌ انگشتان‌ و مهره‌های‌ کمری‌ و گردنی‌ مبتلا می‌شوند. این‌ اختلال‌معمولاً خفیف‌ بوده‌ و بیشتر بین‌ سنین‌ 35-30 سال‌ شروع‌ شده‌ و در سراسر زندگی‌به‌ طور متناوب‌ ادامه‌ می‌یابد.

 

علایم‌ شایع‌

درد، تورم‌، محدودیت‌ حرکت‌، احساس‌ درد هنگام‌ لمس‌ و گرمی‌مفاصل‌ مبتلا

پوسته‌ریزی‌ پوست‌

ناخن‌های‌ چاله‌دار، برجسته‌ و زرد رنگ‌

خستگی‌ و تب‌ (گاهی‌)

 

علل

استعداد ابتلا به‌ آرتریت‌ مرتبط‌ با پسوریازیس‌ ممکن‌ است‌ارثی‌ باشد.

واکنش‌ ایمنی‌ نسبت‌ به‌ یک‌ عفونت‌ استرپتوکوکی‌

ناشناخته‌ (علت‌ این‌ اختلال‌ معمولاً ناشناخته‌ است‌)

صدمات‌ جسمی‌ یا روحی‌ (به‌ ندرت‌)

 

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

عفونت‌های‌ استرپتوکوکی‌ (به‌ ندرت‌)

سابقه‌ خانوادگی‌ آرتریت‌ روماتویید یا پسوریازیس‌

 

پیشگیری

اقدام‌ فوری‌ برای‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ عفونت‌های‌استرپتوکوکی‌

 

عواقب‌ مورد انتظار

این‌ اختلال‌ در حال‌ حاضر غیر قابل‌ علاج‌ محسوب‌ می‌گردد.مشخصه‌ این‌ بیماری‌ دوره‌های‌ مکرر فروکش‌ و شعله‌ور شدن‌ به‌ طور حاد است‌.البته‌ علایم‌ بیماری‌ با درمان‌ قابل‌ تسکین‌ یا کنترل‌ بوده‌ و موارد معدودی‌ ازبهبود خودبه‌خود بیماری‌ در مقالات‌ پزشکی‌ گزارش‌ شده‌ است‌. تحقیقات‌ علمی‌درباره‌ علل‌ و درمان‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌ داشته‌ و این‌ امید وجود دارد که‌درمان‌هایی‌ مؤثرتر و در نهایت‌ علاج‌بخش‌ عرضه‌ گردد.

 

عوارض‌ احتمالی‌

پیشرفت‌ به‌ سوی‌ آرتریت‌ مزمن‌ و ناتوانی‌ شدید در حرکت‌ممکن‌ است‌ رخ‌ دهد (به‌ ندرت‌).

 

درمان

اصول‌ کلی‌

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌های‌ خون‌ ازنظر عامل‌ روماتویید و پادتن‌های‌ ضد هسته‌ (ANA) ، و رادیوگرافی‌ مفاصل‌ باشد.

هدف‌ درمانی‌ عبارتست:

‌از کنترل‌ ضایعات‌ پوستی‌ و التهاب‌ مفصلی‌

بی‌حرکت‌ کردن‌ مفاصل‌ مبتلا با آتل‌ ممکن‌ است‌ انجام‌شود.

برای‌ تخفیف‌ درد مفصلی‌ از گرم‌ کردن‌ مفصل‌ استفاده‌کنید. برای‌ این‌ منظور استفاده‌ از آب‌ داغ‌، جریان‌های‌ گردابی‌، لامپ‌های‌گرمایی‌، امواج‌ ماوراء صورت‌ یا دیاترمی‌ همگی‌ مؤثرند.

برنامه‌ریزی‌ دوره‌های‌ منظم‌ آفتاب‌ گرفتن‌ در حد متوسط‌کمک‌ کننده‌ است‌. اگر گرم‌ کردن‌ مفاصل‌ باعث‌ تسکین‌ درد نشد، کمپرس‌ سرد راامتحان‌ کنید.

اشعه‌ درمانی‌ PUVA (تاباندن‌ اشعه‌ ماوراءبنفش‌ پر شدت‌ پس‌ از تجویز داروی‌ پسورانی‌)برای‌ ضایعات‌ پوستی‌ مؤثر است‌.

 

داروها

برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌، استفاده‌ از داروهای‌ بدون‌ نسخه‌نظیر آسپیرین‌ ممکن‌ است‌ کافی‌ باشد.

برای‌ کاهش‌ التهاب‌ مفصلی‌ از داروهای‌ ضدالتهابی‌غیراستروییدی‌، تزریق‌ کورتون‌ به‌ داخل‌ مفاصل‌ مبتلا (گاهی‌) و داروهای‌ سرکوبگردستگاه‌ ایمنی‌ نظیر متوترکسات‌ ممکن‌ است‌ استفاده‌ شود.

 

فعالیت

در طی‌ دوره‌ شعله‌وری‌ بیماری‌ استراحت‌ نمایید و پس‌ ازآن‌ فعالیت‌های‌ طبیعی‌ خود را به‌ تدریج‌ از سر بگیرید. سعی‌ کنید فعالیت‌های‌بیرون‌ از خانه‌ در تماس‌ با آفتاب‌ را افزایش‌ دهید.

 

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌.

 

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده تان دارای‌ علایم‌آرتریت‌ مرتبط‌ با پسوریازیس‌ باشید.

اگر دچارعلایم جدید و غیر قابل توجیه شده اید. داروهای‌تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.

 

مهدی داداش نژاد بازدید : 465 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

Arthritis infectiou

توضیح‌ کلی‌

 

آرتریت‌ عفونی‌ (چرکی)عبارت‌ است‌ التهاب‌ در یک‌ مفصل‌ ناشی‌ از عفونت‌. هر مفصلی‌ می‌تواند درگیر شود،اما این‌ بیماری‌ در مفاصل‌ بزرگتر مثل‌ مفصل‌ ران‌، یا آن‌ دسته‌ از مفاصلی‌ که‌در معرض‌ ضربه‌ قرار دارند مثل‌ زانو یا مفاصل‌ موجود در دست‌، شایع‌تر است‌.

علایم‌ شایع‌

 

تب‌ و لرز (گاهی‌ تب‌ بالا است‌)

قرمزی‌، تورم‌، درد (اغلب‌ ضرباندار) مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌لمس‌ مفصل‌. درد گاهی‌ به‌ سایر مفاصل‌ انتشار می‌یابد و با حرکت‌ بدتر می‌شود.

درد در باسن‌، ران‌ یا کشاله‌ ران‌ (گاهی‌)

علل‌

 

واردشدن‌ میکرب‌ به‌ مفصل‌، معمولاً باکتری‌ها (استرپتوکک‌،استافیلوکک‌، گنوکک‌ [عامل‌ سوزاک‌] ، هموفیلوس‌، یا باسیل‌ سل‌) یا قارچ‌ها.میکروب‌ها از منشاءهای‌ مختلف‌ وارد مفصل‌ می‌شوند: عفونت‌ در مکانی‌ دیگر در بدن‌،مثلاً در مورد سوزاک‌ و بیماری‌ سل‌ عفونت‌ در جوار مفصل‌، مثل‌ جوش‌های‌ چرکی‌روی‌ پوست‌ سلولیت‌، یا عفونت‌ استخوانی‌. صدمه‌ به‌ مفصل‌، مثل‌ زخم‌ با اجسام‌سوراخ‌کننده‌، یا سائیدگی‌ پوست‌ روی‌ مفصل‌

 

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌خطر

 

سن‌ بالاتر از 60 سال‌

بروز یک‌ بیماری‌ که‌ مقاومت‌ بدن‌ را کم‌ کرده‌ است‌.

عفونت‌های‌ منتقله‌ از راه‌ جنسی‌

دیابت‌ شیرین‌ (مرض‌ قند)

آرتریت‌ روماتویید

استفاده‌ از داروهای‌ سرکوب‌کننده‌ ایمنی‌

عمل‌ جراحی‌ روی‌ مفصل‌

تزریق‌ داخل‌ مفصل‌

مصرف‌ الکل‌

مصرف‌ داروهای‌ روان‌گردان‌، به‌ خصوص‌ انواع‌ تزریقی‌ آنها

بهداشت‌ پایین‌

وجود مفصل‌ مصنوعی‌

استفاده‌ از آسپیرین‌ و سایر داروهای‌ ضدالتهابی‌غیراستروییدی‌ برای‌ سایر بیماری‌ها ممکن‌ است‌ علایم‌ التهاب‌ مفصل‌ را سرکوب‌کند و تشخیص‌ را به‌ تعویق‌ بیاندازد.

 

پیشگیری‌

 

به‌ هنگام‌ فعالیت‌هایی‌ که‌ حین‌ آنها احتمال‌ آسیب‌ به‌مفصل‌های‌ در معرض‌ ضربه‌ مثل‌ زانو وجود دارد، دقت‌ لازم‌ را در محافظت‌ از مفصل‌به‌ عمل‌ آورید.

چنانچه‌ عفونتی‌ در جای‌ دیگر بدن‌ وجود دارد، سریعاً درصدد درمان‌ آن‌ برآیید.

 

عواقب‌ موردانتظار

 

معمولاً با تشخیص‌ و درمان‌ زودهنگام‌ بهبود می‌یابد.

البته‌ بهبود کامل‌ هفته‌ها یا ماه‌ها به‌ طول‌ می‌انجامد.تأخیر در درمان‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ تخریب‌ مفصل‌ و از بین‌ رفتن‌ حرکات‌ آن‌ شود،که‌ حتی‌ نهایتاً ممکن‌ است‌ به‌ تعویض‌ مفصل‌ هم‌ بیانجامد.

 

عوارض‌ احتمالی‌

 

تشخیص‌ اشتباهی‌ به‌ عنوان‌ نقرس‌ یا یک‌ بیماری‌ غیرعفونی‌دیگر، که‌ باعث‌ به‌ تأخیر افتادن‌ استفاده‌ از آنتی‌بیوتیک‌ می‌شود.

عفونت‌ خون‌

آسیب‌ و یا معلولیت‌ دایمی‌ مفصل‌

 

درمان‌

 

اصول‌ کلی‌

 

آزمایشات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشد: شمارش‌سلول‌های‌ خون‌، کشت‌ خون‌، و کشت‌ مایع‌ مفصل‌ عفونی‌ شده‌، و عکس‌برداری‌ ازمفصل‌

درمان‌ شامل‌ مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ است‌. سیر بهبودی‌ با کشت‌های‌متوالی‌ از مفصل‌ پیگیری‌ می‌شود.

بستری‌ شدن‌ (استراحت‌ کامل‌) و استفاده‌ از آنتی‌بیوتیک‌داخل‌ وریدی‌

جراحی‌ برای‌ تخلیه‌ مایع‌ مفصلی‌ عفونی‌ شده‌ یا خارج‌نمودن‌ جسم‌ خارجی‌ وارد شده‌ به‌ مفصل‌ در اثر ضربه‌

فیزیوتراپی‌ پس‌ از بهبود، برای‌ به‌ دست‌ آوردن‌ مجدداًتوانایی‌های‌ کامل‌ مفصل‌

 

داروها

آنتی‌بیوتیک‌ها (اغلب‌ داخل‌ وریدی‌). تا زمانی‌ که‌ گفته‌نشده‌ است‌، آنتی‌بیوتیک‌ را قطع‌ نکنید. امکان‌ دارد عفونت‌ پس‌ از بهبود علایم‌مجدداً عود کند.

داروهای‌ ضددرد مخدری‌ به‌ طور کوتاه‌مدت‌ برای‌ دفع‌ درد

 

فعالیت‌

 

امکان‌ دارد استفاده‌ از آتل‌ یا گچ‌ برای‌ استراحت‌ کامل‌مفصل‌ ضروری‌ باشد. توجه‌ کنید که‌ حرکت‌ مفصل‌ باعث‌ به‌ تعویق‌ افتادن‌ بهبود می‌شود.

امکان‌ دارد پس‌ از درمان‌، از تمرینات‌ مخصوص‌ جهت‌بازگرداندن‌ حرکت‌ مفصل‌ استفاده‌ شود.

پس‌ از بهبودی‌، برای‌ بازگرداندن‌ کامل‌ کار مفصل‌ نیاز به‌فیزیوتراپی‌ وجود دارد.

همگام‌ با بهبود علایم‌، فعالیت‌های‌ عادی‌ را به‌ تدریج‌از سر گیرید.

 

رژیم‌ غذایی‌

 

هیچ‌ رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

 

در این‌ شرایط‌به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

 

اگر شما دچار علایم‌ عفونت‌ مفصلی‌ هستید.

اگر یکی‌ از موارد زیر هنگام‌ بیماری‌ رخ‌ دهد:

ـ تب‌ مساوی‌ یا بالاتر از 9/38 درجه‌ سانتیگراد

ـ خستگی‌، سردرد، درد عضلانی‌، و عرق‌ ریزش‌

اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل کنترل شده اید. توجه‌داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌همراه‌ داشته‌ باشند.

 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
مطلبستان سایتی است که برای آموزش و تفریح بازدیکنندگان ساخته شده است.برای اطلاع از آخرین مطالب سایت ودانلود جدیدترین بازی ها درخبرنامه عضو شوید.لطفا برای حمایت از سایت روی بنرها کلیک کنید.درضمن نظر یادتون نره. <<درضمن بخش دانلود ویژه ی اعضای محترم است وبرای دانلود باید عضو سایت شوید>> پیشنهاد می دهیم درسایت عضو شده ودر انجمن سایت شرکت کنید. باتشکر مدیریت وبسایت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آبی هستی یا قرمز؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 410
  • کل نظرات : 323
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 31038
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 94
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 368
  • بازدید ماه : 1,638
  • بازدید سال : 33,533
  • بازدید کلی : 1,382,772